17. Festiwal Filmu Niemego – postscriptum:
Metropolis (reż. Fritz Lang)
Kino Pod Baranami
wtorek, 31 stycznia 2017, godz. 21.15
10 stycznia tego roku minęło 90 lat od premiery filmu Metropolis – arcydzieła ekspresjonizmu niemieckiego. Z tej okazji, Kino Pod Baranami zaprasza na wyjątkowe postscriptum 17. Festiwalu Filmu Niemego – pokaz specjalny monumentalnego dzieła Fritza Langa z oryginalną ścieżką dźwiękową.
Metropolis w wyjątkowy sposób wpisuje się w temat ostatniej edycji Festiwalu Filmu Niemego, którym były podróże. Film Fritza Langa z jednej strony przenosi widzów w przeszłość, do lat 20. XX wieku, jednego z najbardziej inspirujących okresów w historii kina. Z drugiej, jest filmem futurystycznym, w którym dystopijna wizja społeczeństwa przyszłości wpisana jest w widowiskową, ekspresjonistyczną scenografię miasta-maszyny.
Przeciągająca się produkcja filmu doprowadziła wytwórnię niemal do ruiny, a w samym filmie doszukiwano się po latach politycznego przesłania, a nawet apologii nazizmu. Do dziś jednak wrażenie robi rozmach dzieła, od imponującej scenografii aż po precyzyjnie dopracowane choreograficznie sceny zbiorowe z tłumami statystów. Sam Fritz Lang, który ma na swoim koncie m.in. fascynującą Zmęczoną śmierć czy serię filmów o super-przestępcy Doktorze Mabuse, właśnie filmem Metropolis zainspirował tysiące twórców filmów fabularnych, animacji, komiksów, gier komputerowych i teledysków.
Dzieło Langa zostanie zaprezentowane w wersji zrekonstruowanej i odrestaurowanej cyfrowo, uzupełnionej o 25 minut niedawno odnalezionego materiału. Towarzyszyć mu będzie nagrana na nowo, skomponowana oryginalnie do filmu muzyka autorstwa Gottfrieda Huppertza. Premiera rozszerzonej wersji filmu miała miejsce podczas Berlinale w 2010 roku.
Film wyświetlany będzie w oryginalnej wersji językowej z polskimi i angielskimi napisami.
BILETY:
20 zł (normalne)
15 zł (ulgowe)
13 zł (seniorzy)
O FILMIE:
METROPOLIS | METROPOLIS
reż. Fritz Lang, Niemcy 1927, 150?
Monumentalne dzieło Fritza Langa, jedno z największych arcydzieł kina fantastycznego.
Przedstawia dystopijną wizję miasta przyszłości. Społeczeństwo jest podzielone na dwie kasty: wąską, uprzywilejowaną grupę intelektualistów oraz robotników mieszkających w podziemnych osiedlach. Należący do nadrzędnej klasy myślicieli Freder odwiedza podziemia, gdzie zakochuje się w jednej z robotnic, Marii.
W Niemczech po premierze film wywołał mieszane uczucia. Publika doceniła jego stronę wizualną, zwracając jednak uwagę na naiwną historię. Film nie odniósł dużego sukcesu, co w połączeniu z ogromnym budżetem (najdroższa niemiecka produkcja tamtych czasów) doprowadziło wytwórnię na skraj bankructwa. Krytyka oraz wymogi cenzury wymusiły na twórcach usunięcie około pół godziny materiału filmowego, głównie scen związanych z okultyzmem oraz losami postaci pobocznych.