Michael [1924]
Mikaël
Zrealizowany w Niemczech film duńskiego reżysera, Carla Theodora Dreyera (Męczeństwo Joanny d’Arc). Austriacki aktor Walter Slezak wciela się w postać tytułowego Mikaëla, młodego asystenta i modela malarza Claude’a Zoreta (w tej roli Benjamin Christensen, reżyser Czarownic). Mężczyzn łączy wielka miłość, której towarzyszy równie wielka zazdrość, wywołana przez pojawienie się księżniczki Lucii Zamikow (Nora Gregor).
Michael przez lata uważany był za zaginiony, aż do roku 1958, kiedy kopię odnaleziono w East German Film Archive. Uznawany jest za przykład Kammerspielu – nurtu filmowego w niemieckim kinie niemym lat 20., którego bohaterami byli zwykli ludzie o tragicznych losach. Film Dreyera powstał na podstawie powieści Hermana Banga, a współautorką scenariusza była Thea von Harbou – niemiecka pisarka, scenarzystka filmowa i aktorka teatralna.
Film wyróżnia się psychologiczną głębią oraz wielką dbałością o scenografię, na którą złożyły się autentyczne dzieła sztuki – obrazy, rzeźby, meble i biżuteria. W chwili premiery Michael został bardzo pozytywnie odebrany w Niemczech i Danii (ojczyźnie reżysera), jednak zupełnie nie spodobał się amerykańskiej widowni. Na docenienie w tym kraju przyszło mu czekać wiele lat. Dziś uważany jest za jeden z najważniejszych queerowych filmów epoki kina niemego.
Kopia cyfrowo odrestaurowana ze zbiorów Friedrich-Wilhelm-Murnau-Stiftung w Wiesbaden.
www.murnau-stiftung.de
Partner pokazu: Goethe-Institut w Krakowie